A fogágybetegség - az ínygyulladás (ínysorvadás)

A száj betegségei közül a fogágybetegséget és a fogszuvasodást népbetegségnek tekintjük gyakori előfordulásuk miatt. A fogágybetegség leggyakoribb típusa a fogágygyulladás (Parodontitis), melyet azonban mindig megelőz az íny gyulladása (Gingivitis).

A felnőtt lakosság 60%-a érintett, de még a 10-15 év körüli gyerekeknél is 20 % az íny megbetegedésének aránya.

Az egészséges ember szájában folyamatosan jelen vannak mikroorganizmusok. Ezek lehetnek baktériumok, vírusok, gombák, protozoonok. A szájban lévő állapot: meleg, magas páratartalom, pH, szervesanyag tartalom kedvező körülményeket biztosít ezek szaporodásához. Ez a mikroflóra azonban egészséges szájnyákahártya esetén nem káros, és nem vált ki betegséget, mert a szervezet és a mikroflóra között egyensúlyi állapot van. Ha ez az egyensúly bármilyen okból felborul, a szájban gyulladás jön létre.

Az ínygyulladást a dentális plakk okozza, bár előfordulhat fertőzéskor és szisztémás faktorok is kiválthatják. A plakk (lepedék) puha, bakteriális lerakódás, mely a nem megfelelően tiszított fogfelszíneken képződik. A plakk mineralizációja következtében alakul ki majd a fogkő, amely mint mechanikai irritáció krónikus ínygyulladást tart fenn. Az ínygyulladás az ínyszélre lokalizálódik, és a plakk eltávolítását követően teljes gyógyuláshoz vezethet.

Az ínygyulladás - az ínygyulladás kezelése..

a kiváltó ok megszüntetésével (a dentális plakk rendszeres eltávolítása, azaz a megfelelő szájhigiéné helyreállítása és fenntartása útján, fertőzés kiküszöbölése) meggyógyulhat. Az elhanyagolt ínygyulladás azonban átmehet fogágygyulladásba.

Az ínygyulladás nem megfelelő kezelése, gondozása esetén, az ínyszélből kiinduló gyulladás ráterjedhet a fogágy mélyebb szöveteire, a fog tartószerkezetére: a fogmedercsontra és a gyökérhártyára. Ilyenkor ínytasak alakul ki. A tasakban az ételmaradék megreked, plakk rakódik le, és fogkő képződik. Mindezek az ínytasak belső részének további gyulladását, a fog tartószöveteinek pusztulását okozzák, ami végső következményeként a fog meglazulásához és elvesztéséhez vezethet.

Az előrehaladott gyulladásban levő íny gócként szerepel, és gócbetegségek kialakulásához vezethet (hajhullás, bőrbetegségek, izületi panaszok, agyi katasztrófák, szívinfarktus). Nem érdemes az időt húzni mert később súlyosabb következményekkel kell számolni...

A fogágygyulladás kezelésében legfontosabb a szájhigiéné helyreállítása

A fogorvos szájhigiénés instrukcióit - melyeknek célja a dentális plakk, eltávolítása - pontosan és rendszeresen be kell tartani, közepes keménységű fogkefével, naponta kétszer, minimum 2 percig fogat mosni. Az íny feletti és íny alatti fogköveket el kell távolítani (ezt a fogorvos végzi ), és ezt rendszeres időközönként, legalább hat hónaponként meg kell ismételni. A mély tasakok parodontális (íny-) műtétekkel szüntethetőek meg. Egyes erősen mozgó fogak elvesztése esetén a meglévő fogakat rögzíteni és a hiányzókat pótolni kell.

Mivel a fogágybetegség, ínygyulladás kezdeti tünetei nem mindig okoznak panaszt, rendszeresen, három-, illetve hathavonként fel kell keresni a fogorvost, caries vizsgálat és a fogkövek eltávolítása, esetleges korai parodontális elváltozások felismerése és kezelése céljából. Csakis a rendszeres ellenőrzésekkel, korai kezelésekkel védhetjük ki a komolyabb elváltozások kifejlődését. Előrehaladt folyamat esetében is léteznek megfelelő, fájdalommentes kezelések az egyes fogak megtartására, és a rágóképességnek minél magasabb életkorig való megőrzésére.

Kérjen előzetes időpontot! tel. 06 (20) 485 32 84