A betegség azokat érinti, akik már egyszer átestek HSV fertőzésen, és a vérszérumuk tartalmaz anti-HSV antitesteket. Két klinikai formában jelenhet meg: recurrens herpes labialis és recurrens intraoralis herpes, mindkettő a bőr vagy a nyálkahártya csak egy kis részére korlátozódik. A fertőzés tulajdonképpen nem is infekció vagy reinfekció, inkább reaktiváció. A herpesz vírus ugyanis az idegszövetben latensen van jelen, nem replikálódó fázisban. Reaktivációkor a ganglion trigeminiben replikációs fázisaba lép, a kész vírusok az axonon haladnak végig a periféria felé, az epitheliumot elérve a fertőzés sejtről sejtre terjedve létrehozza az elváltozást. A reaktiváció eddig nem bizonyított okok miatt jön létre. Szóba jöhet a a csökkent szérum-IgA szint, a csökkent sejt mediált immunválasz, a nyál csökkent antiherpes aktivitása, az antitest-dependens sejt mediált cytotoxicitás csökkenése, vagy a prosztaglandin mediált interleukin-2 felszabadulás a bőrben.

Immunszupresszáltakban, immunhiányos betegségben, vagy tumorellenes kemoterápiában nagy, krónikus laesiók jelentkeznek, ritkán disszeminált HSV fertőzés alakul ki.

Herpesz - klinikai kép:

A megjelenés gyakran lázhoz, menstruációhoz, UV sugárzáshoz, immunszupresszióhoz vagy emocionális stresszhez köthető. Kezdetben bizsergő, égő érzés jelentkezik, ehhez oedema társul, majd kis vesiculák csoportja jelenik meg. Ezek pár nap alatt kifakadnak, kisebesednek, és egy-két hét alatt heg nélkül gyógyulnak. A vesiculák egyenként 1-2 mm-esek, az egész csoport kiterjedése általában nem nagyobb, mint 1-2 cm. Gyakori előfordulási hely a szájzug, illetve az ajkak mucocutan határa.

A recurrens intraoralis herpes jóval ritkább, hasonló klinikai megjelenés jellemzi, de a vesiculák csak rövid ideig láthatóak, utána kifakadnak, és ulceráció formájában láthatóak. Az intraoralis herpes főleg a nyálkahártya erősen keratinizált részén fordul elő.

Differenciáldiagnosztikai szempontból fontos elkülöníteni a recurrens aphtosus stomatitistől. Utóbbi nagyobb felületre terjed ki, és főleg a bucca és az ajak nyálkahártyáján jelentkezik.

Herpesz - kezelés:

A herpesz simplex labialis igen fertőző betegség. A fogorvos feladata felhívni a páciens figyelmét a rendszeres kézmosásra, az érintkezés, valamint az evőeszközök, poharak megosztásának elkerülésére. Az indukáló tényezők ismeretében, azok elkerülése ajánlható prevencióként. Pl. napvédő arckrémek használata hasznos tanács a nyári hónapokban.

Egészséges egyének esetében a tüneti ellátást kell biztosítani. Jég, alkohol, éter, lanolin a helyi égő érzést és fájdalmat csillapítják.

A jelenlegi antivirális terápia a HSV latenciát nem szünteti meg, azonban a tüneteket enyhíti, és a kiújulás esélyét csökkenti. A kezelésben kardinális kérdés a gyors felismerés és a kora intervenció. Lokálisan penciclovir vagy acyclovir hatóanyagú krém használható. Utóbbi, valamint annak továbfejlesztett formái (valacyclovit, famciclovir) szisztémás formában is rendelkezésre állnak. A jövőben ígéretes gyógyszercsoportnak ígérkeznek a nem nukleozid-analóg HSV helikáz-primáz inhibitorok, melyek a DNS kitekeredését, így annak replikációját gátolva igyekeznek a vírus szaporodását megakadályozni.