A gyökérkezelés célja: a fogbél eltávolítása, gyökércsatorna feltágítása és baktériumok számára átjárhatatlan tömés készítése, ezáltal a szinte elviselhetetlen fájdalom megszüntetése, anélkül, hogy a fogat el kellene távolítani.

Gyökérkezelés - Indikációk

fogbél (pulpa) gyulladása, fog gyökércsúcsa körüli elváltozások, mély szuvasodás mely a pulpakamrába hatol, üregalakítás során megnyílt pulpakamra, csapos fogpótlás készítése, baleset következtében elhalt fog, fogágy betegség következtében elhalt fog.

A pulpa elváltozásának tünetei: spontán, lüktető fájdalom, hőérzékenység, fokozott mozgathatóság, ráharapáskor jelentkező érzékenység.

Gyökérkezelés - Folyamata

Miután röntgen felvétel segítségével ellenőrizték, hogy a gyökérkezelő tű leér a csatorna végéig, következik a mechanikai (gyökérkezelő tűkkel) és vegyi (Hyperol, Na-hipoklorit) tisztítása.

A megtisztított csatornát steril papírszálakkal kiszárítják, és a rtg-en meghatározott csatornahosszal megegyező hosszúságú guttapercha szálat (poen) helyeznek el a csatornában. A guttapercha egy természetes, homogén anyag, ami a gyökérkezelés céljainak igen jól megfelel. A guttapercha poen és a csatornafal közötti teret a gyökértömő paszta tölti ki. A gyökértömést kondenzálják (nyomással oldalirányban és lefele préselik), hogy pontosabb zárodást érjenek el vele.

Az ideális gyökértömés „csúcsig érő” és „falálló”: teljesen kitölti a gyökércsatornát.

Gyökérkezelés - Komplikációk:

A gyökér csatornájába az idegek és az erek a gyökércsúcs felől lépnek be. A szuvasodás következményeként baktériumok lepik el a gyökércsatornát. Ezek igen hamar utat találnak a gyökércsúcson keresztül a környező szövetekbe: a gyökérhártyára és a környező csontba, ahol gyulladást produkálnak. Ennek következménye az akut gyulladás (annyira erős fájdalommal jár, hogy a beteg azonnali ellátást igényel) illetve a chronikus gyulladás, ami néha tünetmentesen, néha „elviselhető” tünetekkel zajlik.

Fontos itt megjegyezi, hogy az ilyen tünetmentes bakteriális góc különféle, alkalom adtán veszélyes ún. gócbetegségeket okozhat. Szemészeti, bőrgyógyászati, rheumatológiai, de akár szívbelhártya megbetegedéseket is okozhatnak. Ezek ellátása tehát ugyanolyan fontos, mint az akut gyulladásoké.

A gyökércsatornában lévő baktériumok és elhalt szövetek eltávolítása általában megoldott. A környező szövetek esetleges gyulladása azonban lassan gyógyítható. Első lépésben a gyulladás okát: a gyökércsatornát kell kitisztítani, és jó gyökértöméssel ellátni. Ezután esetleg antibiotikum kezelés segítségével lehet a szervezet segítségére sietni.

Az erre sem reagáló gyulladások kezelése komplikáltabb: tartalmaz gyógyszeres gyökérkezelést, sebészeti beavatkozást (gyökércsúcseltávolítás) stb.

Még megbízhatóbb gyökérkezelés, még tökéletesebb gyökértömés !!!

Az Apex Master elektromos gyökércsatorna bemérő műszer segítségével elkerülhető a röntgenfelvétel készítése.

Várandós kismamáknál is jól alkalmazható így pontos megbízható gyökértömések készítése röntgenfelvétel nélkül is lehetséges.

Az elektromos gyökércsatorna bemérő műszer gyárilag kalibrált; a gyökércsatornába vezetett gyökérkezelő tű csatornán belüli helyzetét mutatja. A megfelelő pozíció elérését (gyökércsúcs) diagrammal és hangjelzéssel jelzi, így könnyen és egyszerűen ellenőrizhető a gyökércsatorna hosszának meghatározása, amely egyik elengedhetetlen feltétele a jó gyökértömésnek.

A bemérő műszer működési alapja: a fog gyökérhártya és az orális nyálkahártya közötti elektromos ellenállás különbség konstans érték.

Természetesen röntgenfelvétel készítése minden gyökérkezelés előtt szükséges készíteni a fogról (kivételt képeznek a várandós kismamák).

Az Apex Master elektromos gyökércsatorna bemérő műszer nagyon jól kiegészíti a röntgenfelvételen megbecsült vagy bemért munkahosszt (gyökércsatorna hosszt), így még megbízhatóbb, még precízebb gyökértömés készítéséhez nyújt segítséget.

Pacemakerrel rendelkező pácienseknél használata kontraindikált.

Gyökérkezelés